REISVERSLAG FRANCE – REIMS 2004

Dag 1. Gent – Reims – Epernay

7 Juni 2004

Om 7u vertrekken we op 2daagse naar de Champagnestreek. Na een kleine 3u staan we in Reims, de champagne-hoofdstad. We hebben een kamer geboekt in het “Formule 1 Reims Tinqueux”, een 5-tal km van Reims Centrum (25€/double, ontb excl).
We bezoeken eerst de Kathedraal Notre-Dame. Het is een kathedraal uit de 13e eeuw en één van de voornaamste gotische bouwwerken van Frankrijk. De kathedraal is historisch van belang omdat hier de koningen van Frankrijk werden gekroond en de episode met Jeanne d’Arc zich hier afspeelde. Meer dan 2300 beelden sieren de buitenzijde van het gebouw, waarvan de glimlachende engel, boven het noordelijke portaal, de bekendste is. In 1991 is de kathedraal toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
We gaan het Office de Tourisme met een bezoek vereren en we krijgen de nodige info bijeen. Het is nu tijd voor een koffie en een laat ontbijt.
We lopen nu naar het Palais du Tau, het aartsbisschoppelijk paleis. Het gebouw werd opgetrokken tussen 1498 en 1509 en gedeeltelijk herbouwd in 1675. De Franse koningen, die in de kathedraal van Reims gekroond werden, verbleven er gedurende de kroningsfeesten.
We nemen de auto en rijden een deel van de Route du Champagne tot in Epernay. Onderweg genieten we van de prachtige wijngaarden waarvan de druiven volop aan het rijpen zijn.
In Epernay bezoeken we Moët & Chardon, lopen door de uitgestrekte kelders en bekijken het hele proces. Als we achteraf een glas champagne aangeboden krijgen drinken we het met veel zin uit.
We keren op ons gemak terug naar Reims, gaan lekker eten bij Restaurant “Chez Nous” en drinken champagne als aperitief.
We maken nog een avondwandeling door Reims, rijden naar ons hotelletje en duiken ons (stapel)bed in.

Dag 2. Epernay – Reims – Gent

8 Juni 2004

We staan vroeg op, gaan lekker ontbijten in een lokaal café en maken ons klaar. We gaan Piper Heidsieck bezoeken, één van onze lievelings-champagnes en gelegen op de kleine ring rond Reims. Dit champagnehuis werd in de 18de eeuw gesticht door Florens-Louis Heidsieck. Piper-Heidsieck produceert zes verschillende champagnes. Tijdens de rondleiding rijden we op een treintje door de meer dan 15 km lange gangen en onderweg wordt door middel van verschillende voorstellingen het productieproces van champagne uitgelegd.
In de late namiddag rijden terug naar huis, hopelijk controleert de douane onze autokoffer niet…