REISVERSLAG FRANCE – PROVENCE 2009

Dag 1. Bottelare – Amboise

8 Aug 2009

We gaan terug een weekje naar Frankrijk op reis. Minstens éénmaal per jaar proberen we het Zuiden van Frankrijk met een bezoek te vereren. We houden nu immers van de omgeving, de natuur, de lieflijke dorpjes en natuurlijk ook de gastronomie.
We gaan via de Loire (en zijn kastelen) afzakken naar Mallemort. We bezoeken achtereenvolgens Le Puy-en-Velay en natuurlijk de Ardèche.

We vertrekken op ons gemakske rond de middag, we moeten vandaag immers maar een goeie 500km rijden. We nemen de autosnelweg tot na Parijs en gaan dan de Route Nationale op, veel leuker, mooie dingen te zien en geen verkeer. Regelmatig stoppen we om wat foto’s te nemen en een lekkere koffie te drinken.
We bezoeken de Tempelierssite te Arville. De tempeliers waren eigenlijk gewone monniken die zich meer dan betrokken voelden bij de bescherming van heilige plaatsen in het Heilige Land ten tijde van de kruisvaarders. Ze gingen de Heilige Oorlog tegen de moslims aan.
We toeren langzaam door de streek tot we Amboise binnenrijden. We zien het overbekende Chateau en bekijken de site van Leonardo da Vinci.
We zetten onze tent op op Camping Municipal, niks speciaals maar heel goedkoop (12,45€/nacht), gaan lekker eten en aansluitend slapen om 23u. Doodop…

Dag 2. Amboise – Le Puy-en-Valey

9 Aug 2009

We rijden de Loire over, laten het kasteel links liggen en vervolgen de weg richting Tours. We blijven de rivier volgen en gaan het kasteel van Luynes bekijken.
Onze volgende stop is Azay-le-Rideau, bekend om zijn kasteel dat ook één van de fameuze “kastelen van de Loire” is. Het monument is een Unesco Werelderfgoed en is één der mooiste kastelen uit de Franse Renaissance. Het duurde 18 jaar eer het gebouwd was, tussen 1510 en 1528.
We rijden langs smalle wegen via Clermont-Ferrand naar ons eindpunt voor vandaag, Le Puy-en-Velay. Het is ondertussen beginnen regenen en we hebben geen zin om onze tent op te zetten. We zoeken een hotel en gaan overnachten in Hotel Le Regina (69€/nacht).
Le Puy is een speciale stad, hij heeft een diepe religieuze achtergrond en is een van de oudste bedevaartplaatsen van Frankrijk. Jaarlijks wordt de Heilige Binnenstad door tienduizenden pelgrims bezocht. Via de brede Rue Raphaèl wandelen we naar de Place des Tables. Als je rechts de Rue des Tables in loopt zie je in de verte de Cathédrale de Notre-Dame.

Dag 3. Le Puy-en-Valey – Ardèche – Mallemort

10 Aug 2009

We verkennen nog wat de oude binnenstad en vertrekken dan maar richting Mallemort. We rijden door de Ardèche, langs de gorges de l’ardeche, stoppen af en toe in een leuk (en niet tè druk) dorpje, eten onze picknick in de stralende zon op een wereldstek en vorderen langzaam maar zeker tot Mallemort.
We staan terug op Camping Durance-Luberon, krijgen onze vaste stek en voelen ons meteen weer thuis. Onze tent opzetten duurt iets langer dan gewoonlijk (het is 37°C om 18u), gaan iets lekker eten en vallen als een blok in slaap.

Dag 4. Mallemort

11 Aug 2009

Vandaag doen we niks, uitslapen, wat zonnen en in het zwembad afkoelen. Het is heel warm en gelukkig kunnen in de schaduw genieten van een goed boek.

Dag 5. Mallemort – Lourmarin – Ansouis – Mallemort

12 Aug 2009

We worden wakker door de zon in onze tent. We ontbijten en vertrekken naar het 20km verder gelegen Lourmarin, één van de mooiste dorpen in de Vaucluse.
Lourmarin ligt verscholen midden tussen de wijngaarden en olijfbomen. Het dorpje heeft een schitterend kasteel uit de 15de en 16de eeuw dat we natuurlijk bezoeken. We worden in Lourmarin geïmponeerd door de typische “mediterrane” architectuur, de smalle, kronkelige straatjes, de mooie en oude gevels die met materiaal van deze streek gerestaureerd zijn en natuurlijk altijd een schaduwrijk binnenplaatsje waar we de gemoedelijke sfeer van de “ belle Provence’ op ons laten inwerken.
We kopen wat lokale producten, worst, kaas, brood en een fles wijn en zoeken ons een paar km verder tussen de wijngaarden een mooi plekje.
Na de heerlijke picknick rijden we verder naar Ansouis, een minder bekend maar heel sfeervol dorp. We wandelen er op ons gemak rond, drinken lekkere koffie en keren terug naar Mallemort via kleine weggetjes. Super.
’s Avonds gaan we eten in Café de la Poste. We houden van die lokale sfeer, het eten is niet slecht en goedkoop. Na een fles wijn keren we terug naar onze camping.

Dag 6. Mallemort – Sault – Mallemort

13 Aug 2009

We rijden eens naar Sault. We zijn daar reeds verschillende keren geweest, maar de baantjes errond zijn zo mooi. De meeste lavendelvelden zijn uitgebloeid, maar af en toe komen we er nog flinke tegen.
In de namiddag keren we terug naar onze tent en maken een lekkere salade klaar.
We placeren ons aan het zwembad en doen niks meer. Te warm.
Als het tegen 18u minder warm wordt fietsen we naar Mallemort en gaan dineren in Le Jardin. Le Jardin is een verborgen juweel, heel lekker eten. In al die jaren we hier komen zijn we nog nooit teleurgesteld.
We praten nog lang na voor onze tent (te warm om te slapen)…

Dag 7. Mallemort – Cucuron – Rustrel – Mallemort

14 Aug 2009

Vandaag rijden we naar het 30km verder gelegen Cucuron, een karakteristieke dorp in het hart van het Regionaal Natuurpark van de Luberon. De stadsmuren, de toegangspoorten, de klokkentoren, of de burchttoren zijn stuk voor stuk het ontdekken waard tijdens een ontspannende wandeling door het centrum.
Er zijn maar 2000 inwoners, maar in de zomer zijn ze meer dan verdubbeld.
We rijden verder naar Rustrel en bezoeken de Colorado Provencal, waar rotsformaties in alle kleuren van wit, geel, oker tot dieprood, oranje en purper verschijnen. Het is een hele klim, zeker met de hoge temperaturen, maar het is prachtig. We wandelen een paar uur, tot ons water bijna op is en we dus naar Cucuron zelf rijden om een terras te zoeken.
We gaan daarna nog naar Rue du Moulin à Huile om, zoals de straatnaam het zegt, zeer lekkere olijfolie te kopen, rechtstreeks aan de molen.
’s Avonds gaan we voor de laatste keer in Le Jardin eten, terug schitterend.

Dag 8. Mallemort – Cadenet – Mallemort – Dijon

15 Aug 2009

We rijden na het ontbijt naar Cadenet. Er is daar een boerenmarkt en deze willen we op de laatste dag nog meepikken. Nancy koopt nog voedingsstoffen welke we thuis kunnen gebruiken.
Na de middag breken we onze tent op en tegen 16u vertrekken we. We zien wel hoever we rijden, we hebben geen haast.
We vinden een kamer in de Formule1 hotel op de ringweg rond Dijon en liggen tegen 23u in ons bed.

Dag 9. Dijon – Bottelare

16 Aug 2009

’s Morgens vertrekken we in Dijon rond 8u. We gaan ontbijten en rijden de autosnelweg op. Het is rustig en 6u later staan we terug thuis. Het einde van een leuke, mooie, toffe en ontspannende reis. Het enige negatieve was misschien de enorme hitte.